dijous, 15 de maig del 2008

Visita del director de Bitlonia.com



La setmana passada ens va venir a donar una xerrada el director de l'empresa Bitlonia.com, Josep Lluís de Gabriel.





Josep Lluís de Gabriel és enginyer tècnic de telecomunicacions i ex-alumne de l'escola, i també va exercir com a professor durant un temps. A part és membre del consell assessor del Graduat en Mitjans Audiovisuals que estem cursant, i moltes altres coses que podeu descobrir mirant el seu perfil dins la seva web.

El meu primer contacte amb en Josep Lluís va ser l'any passat, quan el professor Ramon Safont-Tria ens va enviar per grups a cobrir una fira tecnològica que es celebrava al Parc Nou de Mataró. Anàvem amb dues càmeres i un micròfon, perseguint els visitants de la fira i la gent dels estands. Tots ens esquivaven i fugien de nosaltres. Tots excepte en Josep Lluís, que en saber de quina escola veníem ens va oferir el seu testimoni de primera mà de l'estat actual de les tecnologies. Feia poc que acabava de tornar d'Estats Units d'un dels seus viatges i venia molt emocionat pel què havia vist en una universitat americana. Tots els alumnes anaven a classe amb el seu portàtil i el professor els enviava els apunts al moment via Bluetooth. Es preguntava si aquí ho arribaríem a veure mai. Ens va donar molt bon "rotllo", se li veia que li agradava parlar en públic i li agradava la seva feina.

El divendres passat ens va parlar de màrketing a internet i de la seva empresa, Bitlonia, i un cop més va demostrar que és un gran orador. Va aconseguir mantenir l'interès de la classe durant les prop de dues hores que va durar la xerrada, cosa força difícil.

Ens va parlar de com les empreses comencen a entendre que no val la pena abocar temps i diners en crear campanyes publicitàries per als mitjans tradicionals (premsa, ràdio i tv) i que cal apostar per internet. També de com la web 2.0 i les noves xarxes socials estan fent canviar la forma com les empreses dissenyen les seves webs i permeten que els usuaris els retornin feedback i fins i tot arribin a dissenyar campanyes publicitàries.

Ens va explicar les preguntes que cal fer a una empresa per fer-los veure que no estan utilitzant les noves tecnologies:

Han fet mai:
-Anunciar-se dins un joc?
-Produït un podcast?
-Descarregat música per a l'iPod?
-Creat un bloc per a un producte?
-Construït un lloc WAP?
-Fet una promoció a través de SMS?
-Convidat als consumidors a fer publicitat per la seva banda?

I ens va posar l'exemple de la campanya viral que van fer pel centre comercial Gran Via 2, que al centre comercial no els va costar res i va aconseguir un gran ressò.
Imitant l'anunci de Linea Directa on surt una columna, van crear la seva pròpia versió, van fer circular uns mails, van proposar un concurs als visitants...
El millor de tot, és que van aconseguir que se'n parlés a TV3, en un espai patrocinat per l'Illa Diagonal, la seva competència. L'Illa pagava per aparèixer uns 20 segons, mentre que a ells els van dedicar uns set minuts gratuïtament!





En resum, que ens va ensenyar com amb bones idees i molt de "morro" es pot aconseguir convèncer els clients més reticents a que comencin a invertir en publicitat a internet.

També ens va parlar de les diferents formes de posicionar-se a Google. Bàsicament n'hi ha dues, el posicionament natural (que consisteix en jugar amb el contingut, els tags i el codi per fer la web visible al Googlebot), que requereix més temps per posicionar-se però és més estable, i el posicionament patrocinat, consistent en pagar per aparèixer dins els enllaços patrocinats de google. Aquesta tècnica permet obtenir visibilitat des del primer moment, però es tradueix en menys clics i compres que el posicionament natural.

Finalment Gabriel ens va explicar els seus plans d'expansió cap a Estats Units. En aquests moments Bitlonia té 15 treballadors a Espanya i 5 a Argentina, i ara es planteja començar a moure's per Nord-America...